Welkom op Weblog Over Wandelen Gesproken

een weblog met wandelroutes en wandelfoto's

Truus Wijnen is een gepassioneerd wandelaar én fotograaf. Eind jaren '80 raakte ze besmet met het wandelvirus. In eerste instantie ging ze op pad vanwege de contacten met andere wandelaars. Later besloot ze ook op pad te gaan om routes op papier te zetten. Vooral in Twente - ze woont zelf in Noordoost Twente - en het aanpalende Duitse grensgebied is ze meerdere keren per week al wandelend én fotograferend te vinden. Maar ook Salland en de Achterhoek staan regelmatig op haar wandelmenu. Enkele jaren terug werd ze ‘ontdekt’ door Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig. Sindsdien zijn er meerdere wandelgidsen van haar hand verschenen. Tijdens het wandelen zoekt ze bij voorkeur de weggetjes en paden op die níet zijn bewegwijzerd of onderdeel uitmaken van een LAW. Truus vindt haar eigen weg en heeft een scherp oog voor zaken die niet direct opvallen hetgeen terug te zien is in de foto’s. Ondertussen is ze bekend bij veel wandelaars en heeft ze met Twentse routes tweemaal de ‘Mooiste wandeling van het Jaar’ gemaakt. Op dit weblog treft u een groot deel van haar routes aan. Een lijst van alle routes is te vinden onder Overzicht Wandelroutes.

----------------------------------------------------------- NAAR OVERZICHT WANDELROUTES ------------------------------------------------------------

Routebeschrijving wandeling Herxen

Routebeschrijving
Wandeling Herxen, Tichelgaten Windesheim
en Landgoed Windesheim
Start: bij het dorpshuis ‘Herxer Marke’ in Herxen
Adres: Herxen 1, 8131 PC Wijhe
Afstand route: 11 km Zo’n 50% van de  route gaat over smalle weggetjes of fietspaden.
Horeca: bij start. Vanaf 9.00 uur is een Zelf Service Punt in het buurthuis open voor koffie e.d.. Ook is er een toilet.
Halverwege de route kan men even naar het dorp Windesheim lopen. Daar is een koffie- schenkerij in zorgboerderij Hof van Windesheim. Open april t/m september 10-16 uur. Zaterdags gesloten.
Printen route: selecteer routebeschrijving > kopiëer > print
Downloaden: eventueel kan de route ook * hier * gedownload worden
Muggen: In warme periodes kunnen er veel muggen voorkomen langs de Tichelgaten en in het bos bij Windesheim
Kaart: op laatste pagina
Nummers in de routebeschrijving komen overeen met nummers op de kaart
Start
Vertrek, met de rug naar het buurthuis, naar links en ga aan eind van de straat linksaf: Herxen. Even verderop rechts aanhouden.
Je loopt de dijk op en gaat rechtsaf: fietspad.
Aan eind fietspad scherp naar rechts naar beneden de route vervolgen.
(1)
Op driesprong bij een bankje linksaf.
Na toegangspad naar huisnr 95/97 het 1e pad linksaf gaan: bij routepaaltje L71.
Volg het smalle pad, negeer zijpaden.
Je komt - nadat je een hekje bent gepasseerd – uit bij een half verhard weggetje. Loop hier rechtdoor en ga net voor huis/het bord ‘hier begint onze tuin’ rechtsaf bij routepaaltjes: pad bij houten afsluitboom (bordje IJsselvallei Tichelgaten Windesheim). Blijf almaar op dit pad lopen, je passeert nog vogelhut IJsvogel (je hebt hier ook een kans een ijsvogel te zien!).
Uiteindelijk kom je uit bij een smal asfaltweggetje, hier ga je linksaf: routepaaltje L68 en vervolgens net voor een hekwerk rechtsaf waarna je een parkeerplek oploopt.
(2)
Rechts in de hoek zie je het oranje bordje van Staatsbosbeheer. Loop hier het wandelpad op (volg gele pijltjes).
De route gaat op een gegeven moment verder op het dijkje waar ook de routepaaltjes staan. Maar om te kijken bij een vogelkijkhut blijf je het pad onder aan de dijk even volgen. Daarna weer terug naar het dijkpad.
Volg even later op het dijkje de pijltjes naar rechts, je loopt van het dijkje naar beneden, gaat een bruggetje over en vervolgt route op een smal pad langs weiland.
Aan eind op verharde weg linksaf.
1e pad rechtsaf: toegangspad naar landgoed Windesheim (L64).
(3)
Ter hoogte van een woonboerderij het smalle pad langs watergang nemen (bordje ‘Wandelroute’).
Pad gaat over in een bospad en komt uit op een 3-sprong. Ga hier linksaf (gele pijltjes niet meer volgen).
Negeer iets verderop een vaag pad naar rechts en houdt links aan waarna je een bruggetje overgaat. Blijf pad volgen, je loopt weer een bruggetje over.
Blijf nu het hoofdpad volgen, negeer vaag pad naar rechts. Delen van het pad kunnen drassig zijn.
Aan eind pad op 3-sprong waar je links een brug ziet, ga je linksaf en na brug omhoog lopen naar uitzichtpunt op heuveltje. Daarna ook weer aan de andere kant het heuveltje afgaan en rechts aanhouden.
(4)
Je passeert weer een bruggetje en gaat op splitsing linksaf.
Aan eind links.
Doorlopen tot op verharde weg en hier rechtsaf (voor een bezoek aan de koffieschenkerij in de zorgboerderij Hof van Windesheim, Pastorieweg 2 ga je hier linksaf en doorlopen tot in het dorp waar aan de linkerzijde de pastorieweg is (bij de kerk). Keer daarna terug naar dit punt van de route.
Je passeert de hoofdingang van Windesheim.
(5)
Blijf deze straat (met bochten) nu volgen en ga op het eind linksaf: Fabrieksweg.
Aan eind bij bordje P linksaf smal pad op.
Aan eind op verhard weggetje rechtsaf: bij routepunt L69.
Straatweg blijven volgen tot 3-sprong met bankje, hier linksaf (een alternatief is hier rechtsaf gaan en weer het dijkpad nemen waar je op de heenweg ook over bent gegaan).
Met bocht mee naar rechts.
(6)
Herxen inlopen en uiteindelijk aan eind met de bocht mee naar links waarna je weer bij het dorpshuis (zie ook de borden) uitkomt.
(Zie kaart op laatste pagina)
De hier beschreven route is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Niettemin geldt dat het een momentopname betreft en dat wijzigingen in het landschap, wegen en/of paden of openingstijden voor kunnen komen.