Welkom op Weblog Over Wandelen Gesproken

een weblog met wandelroutes en wandelfoto's

Truus Wijnen is een gepassioneerd wandelaar én fotograaf. Eind jaren '80 raakte ze besmet met het wandelvirus. In eerste instantie ging ze op pad vanwege de contacten met andere wandelaars. Later besloot ze ook op pad te gaan om routes op papier te zetten. Vooral in Twente - ze woont zelf in Noordoost Twente - en het aanpalende Duitse grensgebied is ze meerdere keren per week al wandelend én fotograferend te vinden. Maar ook Salland en de Achterhoek staan regelmatig op haar wandelmenu. Enkele jaren terug werd ze ‘ontdekt’ door Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig. Sindsdien zijn er meerdere wandelgidsen van haar hand verschenen. Tijdens het wandelen zoekt ze bij voorkeur de weggetjes en paden op die níet zijn bewegwijzerd of onderdeel uitmaken van een LAW. Truus vindt haar eigen weg en heeft een scherp oog voor zaken die niet direct opvallen hetgeen terug te zien is in de foto’s. Ondertussen is ze bekend bij veel wandelaars en heeft ze met Twentse routes tweemaal de ‘Mooiste wandeling van het Jaar’ gemaakt. Op dit weblog treft u een groot deel van haar routes aan. Een lijst van alle routes is te vinden onder Overzicht Wandelroutes.

----------------------------------------------------------- NAAR OVERZICHT WANDELROUTES ------------------------------------------------------------

dinsdag 11 april 2017

Wandelen bij Beerze - Ommen

Langs natuurgebied het Beerzerveld, Landgoed Beerze, de Overijsselse Vecht
en het fotogenieke Beerze.

Was ik eerder al eens verrast door een prachtige route van het Wandelnetwerk Vechtdal bij Ommen, ook nu liep ik weer een mooie tocht van genoemd wandelnetwerk. Als startpunt had ik een plek in de buurt van Beerze gekozen. Een buurtschap niet ver uit de buurt van Ommen.
Als basis van de wandeling nam ik de 10 km lange paarse route en heb die uitgebreid met de oranje route zodat ik uiteindelijk op een wandeling van 15 km uit zou komen. De oranje route gaat ook langs een zijtak van de Vecht - een rivierduinlandschap - zodat er een mooie afwisseling van landschappen is in de wandeling. De paarse route gaat nl voor een groot deel door natuurgebied Beerzerveld met bossen, heidevelden en stuifzanden.
Gemaakte wandeling maakt onderdeel uit van het Wandelnetwerk Vechtdal. Je kunt de gekleurde pijltjes op de paaltjes volgen.
Route-informatie: niet meer beschikbaar.

Route gaat over heideveldjes en over zandvlakten

Zijtak Vecht bij camping De Roos

Op deze wandeling rond Beerze maak je kennis met:

De veelzijdige natuur
Het natuurgebied Beerzerveld met bossen, zandverstuivingen, heideveldjes, jeneverbesstruiken en veenputten (in beheer bij Landschap Overijssel). Hier komt ook de zeldzame stronkmier nog voor.
Het bijzondere rivierduinlandschap langs de Overijsselse Vecht.

Lees over de zeldzame stronkmier.

Een oud landgoed
Landgoed Beerze met Huize Beerze. In het begin van de 20ste eeuw was er een spoorweghalte bij het landgoed Beerze. Van 1905 tot 1932 had het dorp Beerze een stopplaats aan de spoorlijn Zwolle - Stadskanaal

Buurtschap Beerze
Beerze is bekend door haar monumentale hallenhuisboerderijen en is vanwege het authentieke karakter in 1992 van rijkswege als beschermd dorpsgezicht aangemerkt. De gebouwen staan nog op de oorspronkelijke plek te midden van een oeroud boerenlandschap. Diverse opstallen bevatten nog wanden met strovlechtwerk.
Vroeger was Beerze een pleisterplaats voor Vechtschippers met hun zompen op hun route vanuit Duitsland naar Zwolle. Bekend was de schippersherberg "De Goede Vrouwe" die naast het latere theehuis, nu natuurcamping "de Roos", was gelegen.

Campings
Bij de start van de paarse route loop je eerst een deel over camping De Beerze Bulten. Een fraai gelegen familiecamping met veel animatie en voorzieningen zoals een zwemparadijs en binnenspeelplaats. Meerdere malen bekroond als beste camping (zie ook de route-informatie).
Loop je de oranje route dan kom je ook bij Camping De Roos. Alvorens je daar bent loop je een prachtig traject langs een zijtak van de Vecht. Camping De Roos is een ecologische natuurcamping. De camping ligt in een bosrijke omgeving van een prachtig rivierduinlandschap aan de Overijsselse Vecht. Opvallend zijn de zeer ruime, natuurlijk gelegen kampeerplaatsen.

Fraaie verblijven op camping Beerze Bulten

Roodborstje op een caravan

Zijtak Overijsselse Vecht nabij camping Beerze Bulten

Stuifzandgebied

Zichtlaan naar Huis Beerze

Aan het begin van de toegangslaan naar Huis Beerze staan (blikken) leeuwen op een stenen zuil. Ze dragen respectievelijk het het wapenschild van Beerze en Bentinck.

Bovenstaande 4 foto's zijn gemaakt in buurtschap Beerze.

Bij zuivelbedrijf Zandman kun je een kijkje nemen in de stal.

Loop je vanaf station Mariënberg dan kom je ook langs het Mariënberg-Vechtkanaal

Route-informatie: Niet meer beschikbaar
Over de route.
Je start de wandeling met de paarse route. Vanaf de parkeerplaats steek je de straat over. De paarse pijltjes volgend loop je dan eerst een deel over het campingterrein. Wil je liever niet over de camping lopen, steek dan vanaf de parkeerplaats niet de straat over naar de camping, maar ga rechtsaf op het fietspad en ga na zo’n 500m het 1e pad rechtsaf (= bij wit hek van Landschap Overijssel) volg nu de paarse pijltjes.
Wil je ook de oranje route lopen (deze route heeft een heel mooi traject langs de oever van een zijtak van de Vecht) ga dan bij wandelrouteknooppunt L44 (dit is ter hoogte van een spoorwegovergang) niet naar rechts maar ga linksaf en volg vanaf nu de oranje pijltjes.
Uiteindelijk kom je dan via een mooi oeverpad uit op de camping De Roos. Let op, blijf het oeverpad volgen tot op het campingterrein bij de kiosk met drankjes e.d.. Vanaf hier volg je niet meer de oranje pijltjes maar ga je via de hoofdingang (schuin naar rechts) naar de straatweg. Ga hier rechtsaf op het fietspad en dan het 1e pad linksaf bij de gekleurde pijltjes.
*** Iets het pad inlopen en je ziet dan weer de paarse pijltjes die je dan naar links volgt. Je kunt nu gewoon paars blijven volgen.

Bijzonderheden:
 * Op de oranje route is een deel verboden voor honden. Alternatief: bij het betreffende bordje en hekje naar rechts. Op straatweg linksaf op fietspad. Dit 300 meter blijven volgen tot je aan de linkerkant de ingang van camping De Roos ziet. Net voor deze ingang ga je rechtsaf het bospad in. Lees verder bij *** hierboven.
* In het traject na camping de Roos (je loopt dan weer op de paarse route) zitten enkele verraderlijke klimmetjes.
* de genoemde monumentale hallenboerderijen kun je zien op het laatste deel van de paarse route. Als je aan het eind van de Schapenweg bent even naar links gaan.

Trein Mariënberg
* Voor de kaartlezers. Station Mariënberg ligt hemelsbreed zo’n 2 km vanaf het startpunt. Zelf ben ik via het volgen van de blauwe route die daar start (noordelijk deel dat ter hoogte van de Vecht onder een viaduct doorloopt) richting camping Beerze Bulten gelopen en heb daar de paarse route opgepikt.